Bitter & Real: Koffie, taart en vette techniek

 

‘Kan niet bestaat niet,’ is het motto van koffie nerds Laura van der Have en Minos Eigenheer. Samen bouwden ze een Citroen HY-bus uit 1971 om tot volledig elektrische koffiebar.

 

De ‘oude roestbak’ is nu een lichte eigentijdse koffiebar waar 250 koffies per uur gemaakt kunnen worden. Met afstand is de Bitter & Real truck een van de mooiste wagens die er in het huidige foodtrucklandschap rondrijden. Op het dak liggen zonnepanelen, een blitse espressomachine is een van de blikvangers. Deze Kees van der Westen, de Rolls Royce onder de koffiezetters, is hier en daar aangepast aan het werken op zonne-energie.

Ook de tap voor de cold brew coffee en thee valt op. “Die werkt volgens hetzelfde principe als een Guiness-tap, “ verklaart Minos. Alleen stroomt hier geen bier maar koude ‘nitro coffee’ uit: De stikstof zorgt voor een ongekend dikke, frisse schuimlaag. De ongewassen Ethiopische koffie voor dit drankje hebben Laura en Minos zelf gebrand. “We houden graag zoveel mogelijk de controle.”

cold brew nitro coffee

Gekkies

IMG_8262Het plan om samen een koffietruck te beginnen ontstond op een snowboardvakantie in Nieuw-Zeeland. Laura: “Wij waren die gekkies die onderaan de berg in een bus sliepen. Met een kleine percolator zetten we koffie voor mensen in ruil voor een warme douche.” Het idee van koffie verkopen en op reis zijn bleef in hun hoofd zitten. Lachend: “Dat is met de bouw van deze bus volledig geëscaleerd.”

Tesla

Techneut Minos, die dankzij zijn studie werktuigbouwkunde niet helemaal onbeslagen ten ijs komt, werkte meer dan een jaar aan de verbouwing. “Eigenlijk is hij een beetje een uitvinder,” vindt Laura. “Drie dagen voor de wagen gekeurd moest worden bij de RDW kwam Minos met een bleek gezicht binnenlopen, de controller box was ontploft.” Minos grijnst. “‘Als het makkelijk is, kan iedereen het doen en dan is het zeker niet boeiend.” In de schuur ligt zijn volgende project al klaar: een Citroën Acadiane uit 1984 wordt met een stapel tweedehands Tesla batterijen omgekat tot elektrische schone. Op naar een tweede leven.

Verse melk

Het besluit om de HY bus elektrisch te maken, was logisch voor Minos. “Hernieuwbare energie is de toekomst.” Laura vervolgt: “We kunnen op plekken staan waar geen stroom is. Zelfs onze koeling doet het dan gewoon, dus kunnen we werken met verse melk in plaats van langhoudbare. Veel lekkerder.”

Naast high tech-koffie serveren Laura en Minos ook heerlijke low-tech zelfgebakken zoetigheden. Als het even kan komen de ingrediënten daarvoor uit eigen Dordrechtse moestuin: zwarte bessen voor de saus over de cheesecake, verveine, eitjes van eigen kippen, alles wat het seizoen biedt.

Geen haast

IMG_8260De actieradius van de bus is ongeveer 100 kilometer. Met wind mee lukt een ritje naar Amsterdam in een keer, maar meestal maken ze een korte laadstop van een kwartier.

Laura zit daar niet mee. “Als je geen haast hebt kun je overal naartoe. De bus past trouwens ook precies in een zeecontainer. Wie weet rijden we nog eens in Nieuw Zeeland….” Twee paar ogen beginnen te glimmen. Kan niet bestaat niet.

 

 

 

 

 

 

De koffiepower van Bitter & Real kun je de komende weken hier proeven:
6 augustus, Swan Market, Parklaan in Rotterdam
26 augustus, Welkom Thuis Festival op het Deliplein, Katendrecht

Zie ook www.bitterandreal.nl voor meer data en info.