Hoe komt een recensie tot stand?

Alles over mijn werkwijze bij het recenseren

Niet iedereen weet hoe de recensenten van de Gouden Pollepel van de verschillende regio-edities van het AD te werk gaan. Om misverstanden te voorkomen geef ik hier een overzicht van mijn werkwijze. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met me op. 

  • Voor de Gouden Pollepel van het AD/Rotterdams Dagblad bezoek ik restaurants in de regio Rijnmond, Hoekse Waard, Drechtsteden, Rivierenland en Goeree-Overflakkee. Dus grofweg oost naar west: van Gorinchem t/m Ouddorp, en van zuid naar noord: van Oude Tonge t/m Berkel en Rodenrijs.
  • Het merendeel van de recensies (zo’n 75 tot 80%) gaat over restaurants in Rotterdam en directe omgeving: vanwege het grote aanbod daar en de regiofunctie die de stad heeft.
  • Ik bepaal zelf welke restaurants ik bezoek. In mijn keuzes probeer ik zoveel mogelijk af te wisselen tussen locatie, soort keuken en prijsklasse (sterrenzaken bezoek ik alleen bij hoge uitzondering). Tips van lezers neem ik altijd mee in mijn keuzes en zijn zeer welkom, het liefst met motivatie.
  • Ik bezoek een nieuwe zaak pas als hij minstens twee maanden open is.
  • In principe bezoek ik geen oud-Pollepelwinnaars, tenzij er hele grote veranderingen bij een zaak (een andere chef bijvoorbeeld) hebben plaatsgevonden.
  • Ik bezoek de restaurants altijd anoniem. Ik reserveer onder een andere naam.
  • Ik betaal de rekening zelf en declareer de kosten achteraf bij het AD. Ik declareer de kosten van een driegangendiner en drankjes voor twee personen.
  • Pas na mijn bezoek maakt de fotoredactie van de krant een afspraak met het restaurant voor een foto.
  • Bij onduidelijkheden bel ik het betreffende restaurant na.
  • Op mijn website plaats ik geen cijfers bij de recensie – de tekst zegt genoeg.
  • Ter info: De cijfers van de Gouden Pollepel zoals ze in de krant staan komen als volgt tot stand: Ik geef drie cijfers voor het eten (voor-, hoofd- en nagerecht). Daarnaast een cijfer voor de bediening (worden we correct en vriendelijk geholpen, heeft het personeel kennis over de gerechten en wijnen, worden eventuele problemen goed opgelost) en een cijfer voor sfeer (sfeer in de zaak, comfort, hygiène, omgeving, interieur etc).
    Het prijs-kwaliteit cijfer komt tot stand op basis van een tabel. In deze tabel zijn de cijfers voor het eten en de hoogte van de rekening (op basis van een driegangendiner en drankjes voor twee personen) de variabelen.
    Het gemiddelde van deze 6 cijfers is het eindcijfer.

 

 

BewarenBewaren